7th September 2009

Datongista Xi’Aniin, via …

• english
  • finnish
  • french

Pekingin jälkeen meillä oli kolme viikkoa viisumin voimassaoloaikaa jäljellä. Matkustimme halki Kiinan (reitin näette: Maailmanypärimatkaa ’09) junalla plus muutamalla bussilla. Yhteensä 4700 kilometriä. Chris oli tehnyt hyvää työtä viime vuonna reittisuunnittelun kanssa, koska Kiinan kokoisen maan nähtävyyksien vertailuun kuluu hiukan aikaa. Junat Kiinassa eivät ole nopeita, kaikkein puhtaimpia (roskat heitetään lattialle, junan työntekijät niitä luudalla silloin tällöin lakaisevat), hiljaisimpia tai uusia, mutta matkustus sujui kuitenkin melko kivuttomasti. Silloin tällöin, kuten matkustaessamme 17 tuntia yön yli kovilla penkeillä (makuupaikat oli loppuunmyyty, Kiinassa junaliput kannattaa ostaa monta päivää aikaisemmin) täpötäyteen ahdetussa junassa, käytävät mukaanlukien, käväisi toki mielessä että helpompiakin tapoja matkustaa voisi olla. Mutta hei, voit tuskin sanoa matkustaneesi maailman ympäri, jos et ole kokenut tätä, eikös?

Diaesitys

Ensin suuntasimme länteenpäin Datongiin. Siellä jaoimme taksin saksalaisen ja portugalilaisen matkalaisen kanssa parin tunnin matkan päässä sijaitsevaan vuoren seinämään rakennettuun “roikkuvaan temppeliin”. Siis kunhan ensin pääsimme matkaan, taksikuskien tapeltua siitä kuka saa meidät asiakkaikseen. Iltapäivällä vierailimme Datongin alueen toisessa nähtävyydessä, Yungangin luolissa, joiden sisään vuoren seinämään on kaiverrettu yli 50000 erikokoista ja vaihtelevassa kunnossa olevaa Buddha-patsasta.

Seuraava kohteemme oli Pingyaon vanha kaupunki. Siellä vuokrasimme tandempyörän, jolla ajelimme kaupungin muurien laidalla. Pingyaossa paikallinen ruokaerikoisuus oli kylmänä tarjottava, murea naudanliha.

Diaesitys

Tai’aniin puolestaan menimme katsomaan maailman tärkeintä ja pyhintä Tao-temppeliä. Halusimme myös kiivetä Tai Shan pyhälle vuorelle, mutta käännyimme takaisin, koska mielestämme pääsymaksu 125 yuania (13 euroa) per nuppi oli törkeä hinta Kiinan hintatasoon verrattuna. Ja meillehän se kumminkin oli kuin mikä vaan muu vuori jonne voimme kiivetä ilmaiseksi…
Sen sijaan suunnistimme metsästämään postia, koska meidän piti lähettää matkamuistoja kotiin. Kiinassa postitoimistoja on monen monta joka kaupungissa, mutta ne eivät kaikki tarjoa samoja palveluja, joten löysimme etsimämme kolmannesta toimipisteestä. Olimme hiukan skeptisillä mielin kuinka paketin lähetys onnistuisi, koska se ei aina tunnu helpoimmalta tehtävältä, ja koska Pekingissä meillä oli postissa mielenkiintoinen kokemus. Halusimme ostaa postimerkkejä isosta postin toimipisteestä, joka on auki vuorokauden ympäri. Meille ilmoitettiin merkkien olevan loppu. Siis anteeksi mitä? Niin, tulkaa aamulla uudestaan, iltapäivisin/iltaisin merkit ovat loppu. Aha, no nyt tuntuu että on kommunistisessa maassa. Matkamuistojen kanssa postiin kävellessämme virkailija halusi nähdä kaiken jota aioimme lähettää, mutta ilmeisesti vaan nähdäkseen mikä voi mennä rikki. Sen jälkeen hän pakkasi tavarat laatikkoon ja teippasi sen nopeasti ja hyvin. Vau, tehokasta toimintaa, tästä voisivat monen maan postivirkailijat ottaa mallia.

Diaesitys

Pistäydyttyämme Qufussa, Kungfutsen syntypaikassa, siirryimme vanhaan pääkaupunkiin, Xi’aniin. Paikka on historiallisesti tärkeä, ja sen monet vanhat rakennukset näyttävät hienoilta varsinkin illalla valaistuina. Iltaisin siellä voi seurata upeaa suihkulähde-esitystä Aasian korkeimman suihkulähteen ympärillä, ison valkoisen villihanhen pagodan edessä. Kaupungissa on myös vanha muuri, jonka päällä voi pyöräillä ja katsella maisemia. Muuten kaupunki on modernisoitunut, ja sieltä löytää kaikki kalliit kaupat Guccista Ralph Laureniin, kuten muistakin Kiinan isommista kaupungeista. Kiinassa rakennetaan tällä hetkellä aivan mielettömästi joka puolella, ja maan vaurastuminen on näin nähtävissä. Xi’an on erityisen vilkas alueen kuuluisimman nähtävyyden, Terrakottasotilaiden ansiosta. Yhdistyneen Kiinan ensimmäinen keisari Qin Shi Huangdi rakennutti itselleen mausoleumin, ja tätä vartioimaan yli 7000 hahmon armeijan. Patsaat näyttävät kaikki erilaisilta, koska ne on tehty oikeiden ihmisten piirteiden mukaan. Näkemisen arvoinen paikka, mutta sen sisäänkäynti on ärsyttävästi rakennettu. Joutuu kulkemaan ainakin kilometrin ohi krääsäkauppiaiden. Kiinassa edes temppeleissä ei saa olla kauppiailta rauhassa.

Kuvat Qufusta
Diaesitys Qufusta

Kuvat Xi’Anista
Diaesitys Xi’Anista

This entry was posted on Monday, September 7th, 2009 at 18:51 and is filed under in English please !, news, voyages, worldtrip'09. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

There is currently one response to “Datongista Xi’Aniin, via …”

Why not let us know what you think by adding your own comment! Your opinion is as valid as anyone elses, so come on... let us know what you think.

1. 1 On September 11th, 2009, päivi said:

Ciao!! Taas vierähti pitkä tovi teidän blogia lukiessa. Olette kyllä ihanan positiivisia ja sisukkaita kun jaksatte vielä turistipäivän jälkeen kirjoitella ja pitää diaesitykset järjestyksessä. Molto bene!
    Täällä Baronississa on lämpöä enää vajaat kolmekymmentä astetta. Jaksaa taaas päivisin puuhata muutakin kuin luuhata varjossa. Ihanaa kun yöllä saa jo vetää lakanaa peitoksi niiden hikiöiden jälkeen.
    Olen taas päässyt askeleen eteenpäin kielikurssiasioissa. Lokakuussa alkanee ilmainen alueellinen kurssi maahanmuuttajille (vinkeetä olla sellainen). Kurssin laajus ja aikataulu ei vielä ollut tiedossa, vaikkei tämä ensimmäinen vuosi järjestäjille olekaan. Tieto tulee sitten aikanaa, välillä tämä infon esiinkaivamisen vaikeus kyllä ällistyttää ja ärsyttääkin. Piano, piano, hiljaa hyvää tulee, siihen täytyy totutella.
    Mukavia matkapäiviä teille edelleen toivottelee Päivi con marito, joka on vielä töissä