30th October 2009

• english
  • finnish
  • french

Emme onnistuneet ylittämään Kambodzan ja Laoksen rajaa maksamatta dollaria per nuppi siitä, että Laoksen puolen rajavirkailija suostui leimaamaan passimme. Yritimme ensin olla maksamatta, mutta jouduimme tämän vuoksi odottamaan kauan, ja sitten uhkasivat peruuttaa viisumimme mikäli emme maksaisi. Yleensä tällä rajalla kuulemma joutuu maksamaan molempien puolten virkailijoille.

Ensiksi pistäydyimme päiväksi rajan läheisyydessä sijaitsevalle 4000 saareksi kutsutulle alueelle. Venematka Mekong-joella oli mukava. Yövyimme yhdellä pikkusaarista, jossa saimme todistaa paikallisten peseytymistä tässä ruskeassa, roskaisessa joessa. He pesevät siinä jopa hampaansakin.

Diaesitys

Seuraava stoppi oli Paksessa, jossa Chris “pääsi” johtamaan pienen palon sammutustöitä. Salama iski hotellimme vieressä olevaan sähkölaatikkoon, josta kimmonneet kipinät sytyttivät puun tuleen. Chris juoksi paikalle ensimmäisten joukossa ja käski hotellin hätääntyneitä työntekijöitä hakemaan vaahtosammuttimia, ja opasti niiden käytössä. Hotellin omistaja tarjosi meille palkaksi hedelmäpirtelöt, koska työntekijät olivat kehuneet hänelle Chrisin toimintaa. Hotellin omistaja kertoili meille tuskaillessamme internet-yhteyden kanssa, että hän maksaa 1Mb yhteydestä 240 USD /kuussa, ja se ei ollenkaan takaa että yhteys toimii. Laoksessa (ja Kambodzassa) on ollut reissumme huonoimmat nettiyhteydet, joten olemme julkaisujen kanssa myöhässä.

Kerrankin hiljaisella yöbussilla jatkoimme Vientianeen. Yksi ärsyttävä asia Kaakkois-Aasiassa on se, että bussiasemat sijaitsevat aina kaupunkien laitamilla keskustan sijaan, ja olet näin aina pakotettu menemään majapaikkaasi tuk tukilla. Vientianen bussiasemalla kyselimme aamuvarhain keskustan sijaintia Australialaiselta naiselta ja Israelilaiselta mieheltä, ja päädyimme keskustelemaan heidän kanssaan maailman menosta tunneiksi. Vientiane on mukavan kokoinen pääkaupunki. Kuten tavallista, kävelimme ympäriinsä kierrellen nähtävyyksiä, vaikka tuk tukit kovasti aina pysähtelevät viereemme tarjoamaan kyytiä.

Diaesitys

Ruukkujen tasanko sijaitsee pikkukaupunki Phonsavanin lähistöllä. Nautimme kovasti hiljaisilla kukkuloilla kävelystä, ja totesimme jälleen kerran että tällaiset tungoksettomat, luonnon keskellä sijaitsevat nähtävyydet ovat olleet reissullamme niitä joista olemme pitäneet eniten.

Luang Prabangiin jumituimme pitemmäksi aikaa kuin oli suunniteltu, koska meillä oli mukavaa seuraa ja ruoka oli hyvää (no aasialainenkin joo, mutta Coconut – ravintolasta sai Aasian parhaat hampurilaiset :) )

Diaesitys

Meidän piti myös palata Kuang Si:n upeille vesiputouksille toiseksi päiväksi, koska ensimmäisenä uinti-ja rentoutumispäiväksi varattuna päivänä päädyimme vahingossa vaeltamaan sademetsään.

Laoksessa näimme enemmän munkkeja kuin missään muussa maassa. Etenkin nuoria poikia. He eivät välttämättä ole valinneet munkkeuttaan itse, vaan osa on munkkeja koska se on ylpeydenaihe heidän perheelleen, tai toiset siksi koska ovat köyhiä. Jotkut temppelit tarjoavat ilmaista englanninopetusta, ja mekin pääsimme keskustelemaan englantia opettelevien poikien kanssa. Munkkeus ei ole heille välttämättä elinikäinen sitoumus, vaan hyvä välivaihe elämässä opetella sosiaalisia taitoja sekä kurinalaisuutta. Ei ihan helppoa, heidän pitää herätä aikaisin ja syödäkseen saavat vain riisiä muutaman kerran päivässä. Luang Prabangissa yksi nähtävyys on munkkien riisialmujen kerääminen kyläläisiltä aamutuimaan.

Laoksen rauhaa rikkoo nykyään rakennustöiden ja paikallisten aikaisten herätysten lisäksi huonosti käyttäytyvät reppureissaajat, jotka menevät lomalle vain ryyppäämään. Osa heistä ei valitettavasti kunnioita ketään eikä mitään, ja ovat siksi häiriöksi muille. Laoksessa on voimassa mielenkiintoisia turismin kasvun myötä asetettuja sääntöjä, kuten Luang Prabangissa se, että ravintoloissa ei saa soittaa länsimaista musiikkia, ja että kaikkien tulee olla takaisin hotellilla klo 23.30 mennessä.

Diaesitys

Nyt ylitämme jälleen Mekongin ja rajan tällä kertaa Thaimaaseen.

This entry was posted on Friday, October 30th, 2009 at 21:37 and is filed under in English please !, news, voyages, worldtrip'09. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

There is currently one response to “Laos”

Why not let us know what you think by adding your own comment! Your opinion is as valid as anyone elses, so come on... let us know what you think.

1. 1 On October 31st, 2009, Irma said:

Terveiset meiltä täältä syyspimeyden keskeltä! Olisipa ihanaa päästä aurinkoon, ei voi muuta sanoa kun lukee matkakuulumisianne ja katselee kuvia sieltä puolelta maailmaa..Mielenkiintoista kuulla miten koette suomalaisturistien suosiman Thaimaan kaikkien aasialaismaiden -ja kokemusten jälkeen. Odottelinkin jo kuulumisianne ja olin iloinen huomatessani, että kaikki hyvin ja matkanne jatkuu.. Täällä “odottelemme” sikainfulenssaa, siitä puhutaan joka uutisissa, toivottavasti ei nyt kuitenkaan ole kovin raju. Muuten entiseen malliin jatketaan kiitos kun saan välillä matkustaa mukananne kuvin ja matkakuulumisin. Oikein hyvää jatkoa Thaimaassa ja kirjoitellaan. Sydämellisin terveisin Irma ja perhe