23rd February 2009

• english
  • finnish
  • french

Suurkaupungin helteestä etelään maaseudulle, pipo ja talvitakki päälle taas.
Patagoniaan lensimme pienen mutkan kautta. Buenos Airesin lentokentällä meille selvisi että lentoaikataulumme oli muuttunut ja koneemme oli jo mennyt. Opetus: Tarkista aina ennen lentoa viimeisin aikataulu. Pääsimme onneksi lentämään ilman lisämaksua samana päivänä, suoralla lennolla vaihdon sijaan, joskin toiselta lentokentältä, joten taksi piti maksaa oppirahoina. Täällä pitää muuten aina pitää käteistä mukana, esim. taksit eivät ota vastaan luottokorttimaksuja.

El Calafate on hurmaava pikkukaupunki keskellä ei mitään. Muistuttaa hiukan alppien hiihtokyliä tai Norjan maisemia, mutta vielä keskeneräisen näköinen, turisteille rakennettu paikka. Kesällä päivät ovat suht lämpimiä, mutta usein todella tuulisia. Illalla ja yöllä lämpötila laskee nollan tienoille. Kaupunki on saanut nimensä paikallisesta sinisestä marjasta, calafatesta, joka maistuu luumun ja mustikan välimuodolta.
Kuvat
Viikonloppuna jona saavuimme El Calafateen, siellä järjestettiin vuotuinen rodeofestivaali. Kolmena iltana ulkokentällä pyöri hevosrodeoshow, äänekkään paikallisen puhelaulun, laulun ja tanssiesitysten säestämänä. Kävimme siellä yhtenä iltana haistelemassa paikallista tunnelmaa.
Kuvat ja videot
El Calafatesta käsin teimme kaksi ainutlaatuista retkeä. Ensimmäisenä 80 kilometrin päähän Perito Moreno jäätikölle. Näky oli tietysti mykistävä erityisesti koska jäätiköitä nyt ei näe ihan joka päivä. Tuntui hassulta että sieltä järven keskeltä kesällä löytyi niin mieletön massa jäätä ja lunta. Lohkeileva jää sai aikaan ukkosta muistuttavan pauhun. Yksi hienoimmista näkemistämme paikoista.
Toisena päivänä seilasimme laivalla pitkin Argentiinan suurinta järveä, Argentinoa katsomaan kolmea muuta jäätikköä, Upsalaa (joka on saanut nimensä Uppsalan yliopistolta, koska he rahoittivat suureksi osin jäätikön tutkimukset), Spegazzinia ja Onellia. Mikään näistä jäätiköistä ei ollut läheskään niin vaikuttava kuin Perito Moreno, mutta tämän retken upein anti oli jäävuorten näkeminen. Upsala jäätikköä muuten vartioi muumipeikko (katsokaas kuva) :)
Kuvat
Tällä alueella kyllä osaavat ottaa turisteilta rahat pois. Ilmeisesti monet eivät kesäkuukausina tee töitä ollenkaan. Yhdellä retkistä olisi ollut mahdollista kävellä jäätiköllä, mutta kahden tunnin kierros maksoi sata euroa per nuppi. Totesimme että saamme kävellä jäällä Suomessa ihan tarpeeksi…

El Calafatesta pohjoiseen on paikka nimeltä El Chalten, jota kutsutaan Argentiinan vaelluskeskukseksi. Kävelimme siellä päivän läpi kauniin metsän järven rantaan, josta avautui hieno maisema jäätikölle ja lumisille vuorille. Maisemat muistuttivat paikoitellen Lappia ja Pohjois-Norjaa.
Paluumatkalla kohti Argentiinan eteläkärkeä ja maailman eteläisintä kaupunkia jäimme vielä lisäpäiväksi El Calafateen, koska bussissa ei ollut tilaa ennen seuraavaa päivää. Harmiksemme internet ei toiminut koko päivänä koska kaupungissa tuuli kuulemma liikaa.

This entry was posted on Monday, February 23rd, 2009 at 18:00 and is filed under in English please !, news, voyages, worldtrip'09. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.